Kemahirannya mempunyai 4 iaitu pra
sesi, membina hubungan, penstrukturan dan berkomunikasi.
KEMAHIRAN PRA SESI
ü Kemahiran ini dekenali sebagai persediaan awal kaunselor untuk
menghadapi kliennya. Persedian awal itu dari segi peribadi klien itu, fizikal
dan maklumat atau rekod klien tersebut.
ü Semasa pertemuan pertama mereka klien perlu membina hubungan
kepercayaan terhadap kaunselor. Setiap kaunselor perlu memberi tumpuan kepada
klien ketika klien meluahkan masalahnya kepada klien. Kaunselor juga perlulah
memberi reaksi yang jujur dan ikhlas ia juga perlulah memberi faedah-faedah
yang baik ketika berinteraksi bersama klien. Setiap kaunselor perlu menunjukkan
sifat penyayang kepada klien.
ü Penyediaan tempat ketika pertemuan klien dan kaunselor perlu berada
di tempat yang selesa agar klien itu berasa aman untuk menceritakan masalahnya.
Setiap bilik kaunseling perlulah mempunyai keperluan seperti kerusi, meja,
kipas angina yang mencukupi. Tempat meluahkan masalah mestilah sentiasa kemas,
wangi dan tidak bersepah agar perasaan klien itu tenang menceritakan
masalahnya.
ü Seorang klien mestilah
menentukan keberkesanan ketika pertemuan pertama bersama kaunselor kerana ini
melibatkan sesi pertemuan seterusnya. Peringkat ini amatlah penting bagi klien
kerana sifat kepercayaan seorang klien kepada kaunselornya.
KEMAHIRAN MEMBINA HUBUNGAN
ü Kaunselor dan klien perlu mewujudkan suasana terputik seperti
suasana yang aman dan tenang, tanpa ada sebarang gangguan kerana ini akan
memberi keselesaan kepada kliennya. Dengan wujudnya suasana terputik ini
perbincangan klien dan kaunselor akan berjalan lancar manakala kaunselor juga
dapat mendengar luahan daripada klien dengan lancar.
ü Perlu mewujudkan hubungan yang unik dan istimewa dinamik serta
fasilatif.
ü Menitiberatkan personaliti kaunselor kepada klien agar tidak
wujudnya perasaan yang lebih daripada seorang klien dan kaunselor kerana ini
juga boleh menganggu proses akan datang.
ü Setiap klien itu mempunyai masalah yang tersediri maka kaunselor
tugasnya perlulah membawa klien untuk menghadapi realiti dengan memberi
cadangan-cadangan yang berfaedah agar klien tersebut dapat menghadapi
masalahnya tanpa ada gangguan mental.
ü Kaunselor perlulah memberi peransangan kepada klien agar ia dapat
menghadapi masalahnya.
PENSTURKTURAN
ü Setiap pertemuan itu kaunselor perlulah menyediakan nada dan
struktur sesi perundingan agar klien itu berasa selesa meluahkan masalahnya
bersama kaunselor.
ü Setiap pertemuan bersama kaunselor perlulah mempunyai kontrak dan
had masa pertemuan agar tidak menganggu harian kaunselor tersebut.
ü Menentukan sifat batasan dan maklumat perhubungan menolong.
ü Cara formal dan tidak formal.
BERKOMUNIKASI
ü Posisi keadaan ketika komunikasi klien dan kaunselor adalah dengan
jarak 1-1.5
ü Penampilan diri amatlah penting ketika komunikasi kerana ini
memberi kekuatan kepada klien untuk menceritakan masalahnya kepada kaunselor.
Setiap kaunselor perlulah memakai pakaian yang mengikut norma-norma tempatan.
Pakaian yang bersesuaian adalah pakaian yang kemas dan tidak menjolok mata dan
ia mestilah tidak bau badan kerana ini memberi keselesaan komunikasi itu
berjalan lancar.
Eksperasi muka
1. Setiap
manusia akan mempamerkan eksperasi muka yang berbeza-beza mengikut perasaan dan
keadaan.
2. Sesi
kaunseling juga amat menitieratkan eksperasi muka kaunselor kerana eksperasi
muka dapat membantu menerangkan erti mesej yang ingin disampaikan.
3.
Seorang
kaunselor yang perfesional akan menggunakan kemahiran ini untuk mempamerkan
memek muka yang meyakinkan.
4.
Memek
muka terbentuk hasil daripada pandangan mata, kedutan dahi, muka dan hidung
serta reaksi wajah yang lahir ketika sesi.
Pandangan mata
1. Konteks
mata mempunyai fungsi yang amat penting iaitu memberikan tumpuan, menunjukkan
minat, menunjukkan tanda hormat, menggalakan perundingan, menimbulkan rasa
penerimaan, rasa percaya, selesa dan kesungguhan.
Cara duduk dalam sesi kaunseling
1.
Membaca
bahasa badan atau gerakan yang dilakukan oleh klien merupakan kemahiran yang
perlu ada dalam diri kaunselor.
2. Seseorang
yang bersifat terbuka dan mesra akan duduk condong sedikit kearah orang yang
bercakap dengannya.
3.
Kaunselor
perlu mengamalkan beberapa ciri duduk iaitu tidak menyadar di kerusi sambil
menggoyangkan badannya secara tidak berhenti, jangan menyilang kaki dengan kaki
sebelah di atas lutut, atau sambil tangan di letak di belakang tengkuk dan
menyadar.
No comments:
Post a Comment