KONSEP TEORI EKLETIK
Teori
ini berasal daripada personaliti seseorang melalui faktor genetik, alam sekitar
dan pembelajaran sosial. Klien itu bertindak balas mengikut dalam keadaan yang
sebenar akan tetapi bertindak balas kepada keadaan yang diterima. Apabila klien
tersebut telah bertindak balas sebegini maka ini telah melibatkan penggunaan
bahasa, semantik, penghargaan, encoding, pemilihan perhatian, kekuatan
menyelesaikan masalah, standard persembahan dan kesan ke atas pelbagai nilai
tingkah laku dan kepercayaan. Setiap kaunselor perlu menunjukkan minat untuk
mendengar luahan klien agar klien itu dapat memberi kepercayaan kepada
kaunselor.
Mengikut tokoh Bandura (1978) beliau
telah berpendapat bahawa manusia tidak akan bertindak secara automatik kepada
rangsangan luaran. Pemikiran mereka tentang satu rangsangan akan menentukan
yang manakah rangsangan yang dilihat, bagaimana mereka melihatnya, bagaimana
nilainya dan berapa lamakah mereka akan mengigatinya. Ini telah menunjukkan
bahawa teori ini muncul kerana setiap klien yang bertemu dengan kaunselor telah
diganggu dengan gangguan mental dan emosi. Ini telah menunjukkan bahawa setiap
klien itu telah menanggung kesan daripada konflik yang mereka hadapi dalam
keadaan yang tidak menyenangkan dalam kehidupan sosial dan personal mereka.
Setiap kaunselor perlu memberi
penghargaan kepada klien yang mempunyai perbezaan peringkat atau kesedaran
diri. Setiap klien apabila mempunyai masalah ia akan memberi pemahaman yang
tidak dikenali, tidak menyedari tingkah laku yang teruk dan perasaan yang
sentiasa mengawal diri. Ini apabila kaunselor memberi penghargaan perasaan
klien tersebut akan berubah dan membetulkan dirinya sendiri. Dengan menggunakan
teori ini komunikasi dapat memberi kesan yang akan mengakibatkan seseorang itu
melangkah setapak ke belakang kerana ia mengkaji kecederungan dan corak proses
komunikasi dalam perhubungan yang berterusan.
LATAR BELAKANG TEORI EKLETIK
Teori
ini telah diasaskan oleh dua orang tokoh iaitu George Kelly (1905-1967) dan
Milton Henry Erikson (1901-1980).
George Kelly ini dilahirkan di Kansas
pada tahun 1905. Beliau adalah seorang anak tunggal kepada pasangan yang
berpegang kuat kepada agama dan komited untuk membantu orang lain. Beliau telah
menghabiskan banyak masa pengajiannya di Ohio State University iaitu tempat
beliau belajar selama 19 tahun dan memurnikan teori personalitinya.
Kelly percaya kepada bahawa setiap
manusia membina konstruk hipotesis dan mengujinya secara berlawanan dengan
pandangannya kepada realiti. Beliau telah dikenali kerana telah
memperkembangkan konstruk peribadi yang mementingkan satu peristiwa. Kelly juga
telah membentuk The Role Construct Repertory Test (dikenali sebagai Reptest)
untuk mengukur dikotomi yang penting dalam kehidupan individu. Dengan adanya
teori ini klien dapat mentafsir setiap konsep dan tiada objektiviti dalam
setiap markah yang diperolehi. Kelly juga mencipta teknik terapeutik dan
dikenali sebagai Fixed Role Therapy dimana klien akan berimaginasi untuk
mendemonstasikan bagaimana menggunakan konstruk baru yang lebih berguna
berbanding yang lama (Shultz & Shultz 2001). Kelly meninggal dunia pada
tahun 1967.
Milton Erickson dilahirkan di
Winconsin pada tahun 1901 dan meninggal dunia pada 1980. Semasa beliau umur
dalam keadaan muda beliau telah menghidap penyakit polio.
Sebagai pengamal psikatri di Arizona, beliau telah melihat ramai
pesakit yang berada dirumah. Ramai ahli seperti Haley dan Jeig bercakap
mengenai kerjayanya dan melapor kesnya. Dengan menggunakan teknik hipnosis,
beliau dapat menggabungkan kepercayaan klien. Erickson juga telah menolong orang tua yang menanggung beberapa
kesakitan dari pembedahan. Erickson telah memiliki kelebihan untuk melihat dan
mendengar pesakit dari aspek yang tidak disedari oleh individu yang lain. Beliau
juga dapat mengetahui bahawa bagaimana perangai klien itu dari segi tingkah
laku seseorang itu. Disebabkan itu klien yang berhadapinya tidak mengalami
hilang arah semasa mereka bercakap. Beliau juga memberi cadangan kepada
kliennya yang sering kerap berbanding membuat hypnosis.
Pendekatan eklektik ini telah memberi tumpuan kepada kepelbagaian
pemilihan pendekatan yang diambil pelbagai teori atau konsep personality
sebagai asas. Apabila seseorang kaunselor itu telah menggunakan teori eklektik
ini maka ia akan memberi tumpuan secara personaliti yang dipilih secara
konsisten. Walau bagaimanapun teori eklektik ini boleh merosakkan teori
kaunseling dan personaliti jika seorang kaunselor melakukan teori ini dengan
sesuka hati dan menggunakan teori yang lain tanpa mengambil kira rasional teori
personaliti yang dilakukan keatas klien.
APLIKASI TEORI EKLEKTIK
- Setiap kaunselor akan dapat mengetahui punca masalah klien yang berpunca dari segi proses pembelajaran sosial.
- Dengan adanya teori ini kaunselor dapat mengeratkan hubungan dengan klien tanpa ada halangan. Ini akan menyebabkan bahawa klien tidak malu untuk bercerita masalah dengan kaunselor. Setiap kaunselor dapat mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh kliennya.
- Pemindahan pembelajaran (generalisasi) dari kaunselor kepada klien dalam suasana harian bukanlah automatik tetapi satu yang difikirkan dan dilaksanakan melalui kerja rumah atau tugasan.
- Setiap kaunselor dapat mengetahui keadaan klien tersebut melalui tingkah laku klien melalui cara duduk klien dan dari segi renungan mata klien itu.
No comments:
Post a Comment